Jensen & Skodvin Arkitektkontor
Liasanden i Leirdalen i Lom har alltid vært en populær rasteplass. Etter over 13 år i tjeneste for turistene hadde slitasje av skogbunnen og terrenget ned mot elva satt sine spor. Arkitektene så at det var mulig å lage en annerledes og idyllisk rasteplass i furuskogen. Her har trærne og terrenget bestemt hvordan rasteplassen skulle formes helt ned til minste detalj. Grusvegen er formet som en «elv» som utvider seg og smalner av i samspill med terrenget. Betongmøbler ble plassert inne i furuskogen og sammen med et toalett og informasjonspunkt i tre og betong, har rasteplassen blitt et komplett og funksjonelt anlegg for vegfarende.
Videfossen
Fossen har vært en attraksjon siden turisttrafikken startet over fjellet for lenge siden. Den fikk etter hvert en minimumssikring av stolper og netting. Dette så rufsete ut da Statens vegvesen startet å arbeide med strekningen i 1994. Fosseområdet blir også med jevne mellomrom utsatt for snøskred. Først var tanken å fjerne rekkverket og la fossen være en rå naturopplevelse. Fossen var imidlertid sikret så vi kunne ikke bare fjerne sikringen uten tanke på ansvarsforhold. Arkitekten tok kontakt med skredeksperter og valgte en løsning som var tett mot raset og åpen mot utsikten. Stålplatene ble punktsveiset slik at de skal løsne ved stor påkjenning. Samtidig fungerer platene som snøfangere i snørike vintre og sørger for at skredet blir løftet over. Ved Videfossen ble det også opparbeidet ny gangvei med rekkverk til utsiktspunktet.
Ropeid er ei halvøy i Suldal kommune i Rogaland. På halvøya ligger flere mindre tettsteder samt en fergekai som forbinder Sand på andre siden av Sandsfjorden. Bygget på Ropeid ble planlagt som et servicebygg på fergekaia, med venterom, toalett og kiosk. Forutsetningene endret seg dessverre før bygget ble åpnet, og ingen ville drive kiosk i bygget. Bygget vil fungere som venterom så lenge fergesambandet drives.
Gudbrandsjuvet er et 5 meter smalt og 20-25 meter høyt juv som elva Valldøla presser seg gjennom. Juvet ligger lett tilgjengelig ved riksveg 63 mellom Valldal og Trollstigen. Her har Jan Olav Jensen tegnet en funksjonell utsiktsplattform med sikre utsiktspunkt og god kapasitet. Fra det nye parkeringsområdet ned til utsiktsplattformen er det bygd ei unik bru, som leder turistene ned til juvet. Stigningen på brua er tilrettelagt for rullestolbrukere. Sivilingeniør Finn Erik Nielsen har sammen med arkitekten utfordret de fysiske lovene, med en 80 meter lang hybrid mellom hengebru og bjelkekonstruksjon. Gudbrandsjuvet Kafé er bygd i varige materialer som glass og betong. I gangavstand fra Gudbrandsjuvet finner du Juvet Landskapshotell, også tegnet av Jensen & Skodvin, som er verdt et besøk.
Midt i den uberørte naturen er Juvet landskapshotell i Valldal bygget som syv små frittliggende hotellrom, alle forskjellige og tilpasset omgivelsene, med hele glassvegger uten synlig karm mot elven og skogen. Enkelte rom stuper ut over strykene som issvuller fra et låvetak. Andre ligger lunt og tilbaketrukket i den fredfulle bjørkeskogen. De hviler på stålsøyler som er boret ned i det bratte landskapet og inngrepene i landskapet har vært beskjedne.
Sognefjellshytta har fått en ny særpreget storstue med et mer funksjonelt inngangsparti, større resepsjon og universell tilgjengelighet. Det nye bygget er en moderne grindverkskonstruksjon med et mønster av trekanter som knytter seg til de eksisterende gavlene på hver side. En ytterside av vekselvis tre og glass vil fordele lyset rundt i hele rommet og formidle høyfjellets skiftende stemninger av vær og lys.
Øvstefoss ligger øverst i Hjelledalen, rett nedenfor krysset til Gamle Strynefjellsvegen. Sammen med Hjelle og Jøl Bru er fossen en spennende rasteplass som hørte til den opprinnelige Strynefjellsvegen før tunnelene ga helårsveg mellom øst og vest. Øvstefossen har i mer enn 100 år imponert vegfarende over Strynefjellet. I 1997 åpnet Statens vegvesen en informasjonsplass om Nasjonale turistveger ved Øvstefoss, tegnet av Jensen & Skodvin. Sikringen av stien ned langs fossen var lenge mangelfull og i 2010 kunne endelig turistene vandre langs en sikker sti. Om lag 200 meter rekkverk i stål er satt opp som en videreføring av informasjonsplassen. Rekkverket sikrer at turistene får en sikker, men heftig opplevelse av den brusende fossen.