Verdiskapning langs Nasjonale turistveger
Det overordnede målet med turistvegprogrammet er å styrke næringslivet i distriktene. En rapport fra sommeren 2017 viser at dette skjer.
juni 2017 publiserte analyseselskapet Menon Economics på oppdrag av Statens vegvesen rapporten «Effektmåling av Nasjonale
turistveger. Lokaløkonomiske effekter av de nasjonale turistvegene Rondane og Varanger». Analysene viser at reiselivsbedriftene langs
disse to strekningene har hatt en merkbart sterkere verdiskaping enn sammenlignbar næring i regionen.
Bedriftene ved turistvegen i Rondane har ifølge analysen hatt en vekst som er over dobbelt så sterk som lignende bedrifter
i tilsvarende områder på Østlandet og i landet for øvrig. «Dette tyder på at arkitekturen og oppmerksomheten har skapt positive virkninger
for lokalt reiseliv» konkluderer rapporten. Langs Nasjonal turistveg Rondane er 39 bedrifter blitt analysert.
Langs vegen i Varanger har reiselivsbedriftene hatt en verdiskapingsvekst på 15 prosent i året i perioden 2010 til 2015. Dette
er langt høyere enn hos tilsvarende referansebedrifter i Finnmark og Nord-Norge, og anses i rapporten som en «svært sterk utvikling».
Langs Nasjonal turistveg Varanger er 44 bedrifter blitt analysert.
I en egen dokumentasjon avdekker Turistvegseksjonen de samme positive funn og trender for næringsutviklingen langs Andøya,
Gaularfjellet og Ryfylke. Dokumentasjonen bygger på et omfattende intervjumateriell gjennomført våren og sommeren 2017.