Gudbrandsjuvet

Gudbrandsjuvet er et 5 meter smalt og 20-25 meter høyt juv som elva Valldøla presser seg gjennom.

Arkitekt:
Jensen & Skodvin Arkitektkontor
Fullført:
2010
Utsiktsplattformene over fossen i Gudbrandsjuvet og Juvet kafe, Nasjonal turistveg Geiranger – Trollstigen.
Utsiktsplattformene over fossen i Gudbrandsjuvet og Juvet kafe. Foto: Roger Ellingsen, Statens vegvesen

Gudbrandsjuvet er et 5 meter smalt og 20-25 meter høyt juv som elva Valldøla presser seg gjennom. Juvet ligger lett tilgjengelig ved riksveg 63 mellom Valldal og Trollstigen. Her har Jan Olav Jensen tegnet en funksjonell utsiktsplattform med sikre utsiktspunkt og god kapasitet. Fra det nye parkeringsområdet ned til utsiktsplattformen er det bygd ei unik bru, som leder turistene ned til juvet. Stigningen på brua er tilrettelagt for rullestolbrukere. Sivilingeniør Finn Erik Nielsen har sammen med arkitekten utfordret de fysiske lovene, med en 80 meter lang hybrid mellom hengebru og bjelkekonstruksjon. Gudbrandsjuvet Kafé er bygd i varige materialer som glass og betong. I gangavstand fra Gudbrandsjuvet finner du Juvet Landskapshotell, også tegnet av Jensen & Skodvin, som er verdt et besøk.

Til Gudbrandsjuvet

Havøysund kunst

Uten tittel

Kunstner:
Roni Horn
Arkitekt:
Jensen & Skodvin Arkitektkontor
Fullført:
2021
Ørahaugen. Jensen & Skodvin Foto: Frid-Jorunn Stabell, Statens vegvesen

Untitled (“I hated the mountains and the hills, the rivers and the rain. I hated the sunsets of whatever colour, I hated its beauty and its magic and the secret I would never know. I hated its indifference and the cruelty which was part of its loveliness.”)

Den amerikanske kunstneren Roni Horn har sin base i New York og er en av vår tids mest ettertraktede kunstnere. Hennes arbeider vises i kunstgallerier og museer verden over. Kunstneren har laget to like store glassobjekter, hver på 4,9 tonn og 133 cm høyde × 142 cm diameter. Det ene kjølig blålig, det andre varmt ferskenfarget. Massiviteten og volumet er slående. Objektene utstråler stillhet i et værhardt og vakkert hjørne av verden, der lysets variasjoner; midnattssol, nordlys og vintermørke, skaper stadig nye stemninger.

Nasjonale turistvegers idé om å realisere et kunstverk i Havøysund er knyttet til at det er her veien stopper. Veien ut hit inviterer til storslåtte landskapsopplevelser. Skal man videre må man ut i båt. Med Roni Horns kunstverk inviteres besøkeren til å fortsette reisen i fantasien.

(Sitat i tittelen fra Wide Sargasso Sea av Jean Rhys, 1966). 

Kunstner: Roni Horn
Fullført 2013 - 2015


 

Huset som omfavner og beskytter kunstinstallasjonen er en integrert del av kunstverket. Bygget på 110 m2 er enkelt, lavmælt, uten vinduer og med torvkledde vegger innvendig for å dempe temperatursvingningene. Huset oppleves som en kamuflasje for kunsten, som inneholder en overraskelse til den besøkende. Takstolene er viktige for helheten og formidler en naturfølelse, en form for trekrone som en beskyttelse over skulpturene og siler lyset. Bygget er laget for å være en naturlig del av arkitekturen i Havøysund.

Arkitekt: Jensen & Skodvin arkitekter
Fullført 2021

Til Havøysund kunst

Liasanden

På Liasand såg arkitektane at det var mogleg å lage ein annleis og idyllisk rasteplass i furuskogen.

Arkitekt:
Jensen & Skodvin Arkitektkontor
Fullført:
1997 / 2024
Liasanden rasteplass inne i furuskogen i Leirdalen, Lom.
Liasanden inne i furuskogen i Leirdalen, Lom. Foto: Trine Kanter Zerwekh, Statens vegvesen

Her har trea og terrenget bestemt korleis rasteplassen skulle formast heilt ned til minste detalj. Grusvegen er forma som ei «elv» som utvidar seg og smalnar av i samspel med terrenget.

Betongmøblar vart plasserte inne i furuskogen og saman med eit toalett og informasjonspunkt i tre og betong, vart rasteplassen eit komplett og funksjonelt anlegg for vegfarande.

Rasteplassen har vore populær sidan opninga i 1997 og var derfor kraftig nedslite av mykje trafikk og camping med skadar på røter og undervegetasjon.

Etter å ha vore stengt eit par år, gjenopnar Liasanden i juni 2024 med oppgraderte toalett, nye uteareal med sitjegrupper og betre fasilitetar for syklistar gjennom to le-skur.

Som eit miljøverntiltak har Statens vegvesen stengt skogen for bilkøyring og viser til felles parkering i aust, derfrå kan reisande lett spasere inn i rekreasjonsområdet.

Byggeår 1996-97
Byggherre og entreprenør: Statens vegvesen, Oppland vegkontors utbyggings- og driftsavdeling v/Olav Budal, Ivar Sagsletten m.fl.
Arkitekt: Jensen & Skodvin arkitektar

Byggeår 2022-24
Byggherre: Statens vegvesen
Arkitekt: Jensen & Skodvin arkitektar
Entreprenør for fornying og restaurering: Mesta AS

Til Liasanden

Mefjellet

På rasteplassen på Mefjellet kan du oppleve både den mektige utsikten over fjellheimen og kunsten til Knut Wold.

Arkitekt:
Jensen & Skodvin Arkitektkontor
Kunstner:
Knut Wold
Fullført:
1997
Mefjellet. Foto: Werner Harstad, Statens vegvesen

Rasteplassen ble skapt i samarbeid med arkitekt Jan Olav Jensen og var det første punktet som ble utviklet på Nasjonal turistveg. Tanken var å gjøre rasteplassen til et stort ”naturgalleri” for å forsterke den vidstrakte utsikten og den luftige følelsen. Rasteplassen på Mefjellet ble utformet som en terrasse med mur av naturstein. Vi plasserte en «kubistisk» steinskulptur i larvikitt ute på vidda som rammer inn Smørstabbtindene og det storslåtte landskapet rundt.

Knut Wold er en norsk billedhugger bosatt i Stange. Han har studert ved Alanus Hochschule der Kunste og Hochschule der Kunste, Berlin. Wold arbeider ofte med objekter i store volumer av bare delvis bearbeidet stein.

Til Mefjellet

Oscarshaug

Toalettbygg med ny vindkappe

Arkitekt:
Jensen & Skodvin Arkitektkontor
Fullført:
2020
Oscarshaug er ein flott stoppestad langs Nasjonal turistveg Sognefjellet. Den renoverte rasteplassen byr på storslått utsikt mot fjella Hurrungane med mellom anna Store Skagastølstind.
Oscarshaug er eit flott stopp langs Nasjonal turistveg Sognefjellet. Foto: Frid-Jorunn Stabell, Statens vegvesen

Den 30 år gamle rasteplassen på Oscarshaug var moden for eit løft. Framfor å byte panel og tak på toalettbygget er det heist og sveisa på plass ei 16 tonn tung hette av stål over det eksisterande bygget som vern mot ver og vind.

Arkitektenes ide var at her på 1200 meters høgde kunne det vere fint med noko som er tvetydig, som liknar ein kampestein, eit beltedyr, eller noko anna som ikkje er eit hus. Noko ein blir nysgjerrig på.

Med stålkonstruksjonen har Statens vegvesen gitt ein av dei viktigaste stoppestadene langs Nasjonal turistveg Sognefjellet ein ny energi og identitet.

Arkitekt: Jensen og Skodvin Arkitektkontor
Fullført 2020

Til Oscarshaug

Ropeid

Landskapet reparert med resirkulerte plastbåter.

Arkitekt:
Jensen & Skodvin Arkitektkontor
Fullført:
2004 og 2021
Ropeid. Foto: Jiri Havran

Nye Sandsfjord bru avløste ferjen mellom Sand og Ropeid og reduserte fergeaktiviteten og arealbehovet. Kaiplassen ble liggende med store asfaltflater og grove masser mot sjøen. Ideen bak den nye rasteplassen var å reparere landskapet. Rasteplassen er utformet som en rekonstruksjon av den opprinnelige landskapsformen; holmen ble gravd fri og kontakten med sjøen gjenopprettet. Den øydelagte sjølinjen blei «bandasjert» med tekstilforskalte betongmadrassar som nå danner stiliserte svaberg. I holene på madrassen er det sådd gras som vil danne eit fast mønster.

Madrasslandskapet rommer møbelelementer som krakkar og bord, lykter og lamper. Møblene framstår som kunstige soppar i mindre klynger. Dei er lagde av materiale som er basert på resirkulerte plastbåtar frå Ryfylke.

I fylgje arkitekten er prosjektet eit landskapsgrep som visker ut skilet mellom kultur og natur. Det kunstige imiterer naturen og det naturlege imiterer det kunstige.

Arkitekt: KAP Arkitektur
Fullført 2021


 

Navnet Ropeid sies ha opphav fra gamle tider, hvor nyheter fra begge sider, henholdsvis Suldal og Vindafjord ble ropt over fjorden. I 2004 da fergene fortsatt trafikkerte Ropeid ferdigstilte Statens vegvesen et venterom med toaletter på kaien. Bygget har store glassflater som gir en nærhet til fjord og landskap, og der det nakne ru fjellet danner innerveggen. Det vakre venterommet er nå i bruk som åpent bibliotek og for annen kultur.

Arkitekt: Jensen & Skodvin Arkitektkontor
Fullført 2004

Til Ropeid

Sognefjellshytta

Sognefjellshytta har fått en ny særpreget storstue med et mer funksjonelt inngangsparti, større resepsjon og universell tilgjengelighet.

Arkitekt:
Jensen & Skodvin Arkitektkontor
Fullført:
2014
Sognefjellshytta.
Sognefjellshytta. Foto: Råmund Mundhjeld, Sognefjellshytta

Det nye bygget er en moderne grindverkskonstruksjon med et mønster av trekanter som knytter seg til de eksisterende gavlene på hver side. En ytterside av vekselvis tre og glass vil fordele lyset rundt i hele rommet og formidle høyfjellets skiftende stemninger av vær og lys.

Til Sognefjellshytta

Videfossen

Fossen har vært en attraksjon siden turisttrafikken startet over fjellet for lenge siden.

Arkitekt:
Jensen & Skodvin Arkitektkontor
Fullført:
1997
Utsiktspunktet ved Videfossen.
Utsiktspunktet ved Videfossen. Foto: Hege Lysholm, Statens vegvesen

Den fikk etter hvert en minimumssikring av stolper og netting. Dette så rufsete ut da Statens vegvesen startet å arbeide med strekningen i 1994. Fosseområdet blir også med jevne mellomrom utsatt for snøskred.

Først var tanken å fjerne rekkverket og la fossen være en rå naturopplevelse. Fossen var imidlertid sikret så vi kunne ikke bare fjerne sikringen uten tanke på ansvarsforhold. Arkitekten tok kontakt med skredeksperter og valgte en løsning som var tett mot raset og åpen mot utsikten. Stålplatene ble punktsveiset slik at de skal løsne ved stor påkjenning. Samtidig fungerer platene som snøfangere i snørike vintre og sørger for at skredet blir løftet over. Ved Videfossen ble det også opparbeidet ny gangvei med rekkverk til utsiktspunktet.

Til Videfossen

Øvstefoss

Øvstefoss ligger øverst i Hjelledalen, rett nedenfor krysset til Gamle Strynefjellsvegen.

Arkitekt:
Jensen & Skodvin Arkitektkontor
Fullført:
2010
På spranget ned mot Hjelledalen fra rv. 15 langs Øvstefossen.
På spranget ned mot Hjelledalen fra rv. 15 langs Øvstefossen. Foto: Werner Harstad, Statens vegvesen

Sammen med Hjelle og Jøl Bru er fossen en spennende rasteplass som hørte til den opprinnelige Strynefjellsvegen før tunnelene ga helårsveg mellom øst og vest. Øvstefossen har i mer enn 100 år imponert vegfarende over Strynefjellet. I 1997 åpnet Statens vegvesen en informasjonsplass om Nasjonale turistveger ved Øvstefoss, tegnet av Jensen & Skodvin. Sikringen av stien ned langs fossen var lenge mangelfull og i 2010 kunne endelig turistene vandre langs en sikker sti. Om lag 200 meter rekkverk i stål er satt opp som en videreføring av informasjonsplassen. Rekkverket sikrer at turistene får en sikker, men heftig opplevelse av den brusende fossen.

Til Øvstefoss